به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودروهای سایپا و قیمت پراید سه شنبه 15 مهر 99 را بررسی میکند.
مدتی است که روند صعودی قیمت خودرو بسیار مطرح بوده و از سوی مسئولان دولتی، کارشناسان و فعالان صنعت و بازار خودرو و... بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. در همین رابطه رییس جمهور در جلسات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اصلاح شیوه خرید و فروش خودرو تاکید داشته و اعلام کرد که باتوجه به اینکه خلال در چرخه توزیع، عرضه و فروش کالا و ایجاد آشفتگی در بازار هم زندگی و معیشت مردم و هم آرامش روانی جامعه را دچار مشکل میکند، دولت به دنبال حذف سیستم واسطه گری رانتجویانه و اصلاح نحوه خرید و فروش برای مصرفکننده واقعی خودرو است.
فعالان بازارخودروهای سایپا می گویند که رکود اقتصادی به اوج خود رسیده و خریداری برای پراید 111 که قیمت آن از 20 میلیون به 144 میلیون رسیده وجود ندارد.
تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که طبق برنامه وزارت صمت ، قیمت خودروهای سایپا در بازار کاهش می یابد در ادامه این خبر می توانید قیمت ها را مشاهده کنید .
قیمت پراید امروز 99/07/15
امروز قیمت پراید مدل 131 از محصولات سایپا , 119 میلیون تومان , پراید مدل 151 معادل 125 میلیون تومان و پراید مدل 111 به 144 میلیون تومان رسید
قیمت تیبا
قیمت تیبا: 148 میلیون تومان و قیمت تیبا 2 به 160 میلیون تومان و تیبا 2 پلاس به 165 میلیون تومان رسید.
قیمت ساینا و سراتو
قیمت ساینا امروز 161 میلیون تومان و کیا سراتو 2000 به 960 میلیون تومان رسید.
قیمت کوییک
قیمت کوییک دنده ای درخودروهای سایپا 172 میلیون تومان و کوییک R دنده ای 179 میلیون تومان معامله شد.
قیمت انواع وانت زامیاد
وانت زامیاد در محصولات سایپا: 252 میلیون تومان
وانت زامیاد گازسوز: 266 میلیون تومان
وانت زامیاد دیزل: 280 میلیون تومان
قیمت رنو ساندرو استپ وی و چانگان در خودروهای سایپا
قیمت ساندرو امروز 600 میلیون تومان و چانگان به 568 میلیون تومان رسید.
در طرح ساماندهی قیمت خودروهای ایران خودرو ، عرضه و فروش خودرو در بورس کالای ایران انجام می شود و ما از قیمت سفارش یافته به قیمت تعادل خواهیم رسید. در زیر می توانید قیمت های به روز شده خودرو را مشاهده کنید.
قیمت پژو GLX 405 دوگانه سوز : 222 میلیون تومان
قیمت پژو 405 اس ال ایکس : 229 میلیون تومان
قیمت پژو پارس : 258 میلیون تومان
قیمت پژو 207 دنده ای : 359 میلیون تومان
قیمت پژو 207 اتوماتیک : 500 میلیون تومان
قیمت پژو 207 صندوقدار : 495 میلیون تومان
قیمت پژو 206 تیپ 2 : 241 میلیون تومان
قیمت پژو 206 تیپ 5 : 307 میلیون تومان
قیمت پژو 206 صندوقدار : 303 میلیون تومان
قیمت پژو پارس اتوماتیک : 431 میلیون تومان
قیمت پژو پارس ال ایکس : 302 میلیون تومان
قیمت پژو پارس دوگانه سوز : 302 میلیون تومان
قیمت پژو 2008 : 1,160 میلیارد تومان
قیمت سمند ال ایکس : 213 میلیون تومان
قیمت سمند سال:252 میلیون تومان
قیمت سمند EF7 دوگانه سوز : 279 میلیون تومان
وانت آریسان : 155 میلیون تومان
قیمت دنا (تیپ ۲): 310 میلیون تومان
قیمت دنا پلاس (تیپ ۱) : 396 میلیون تومان
قیمت دنا پلاس توربو (تیپ ۱) : 465 میلیون تومان
قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک: 602 میلیون تومان
قیمت رانا ال ایکس : 233 میلیون تومان
قیمت هایما اس 7 توربو : 870 میلیون تومان
با تشدید بحران صنعت خودروسازی و افزایش شدید قیمت خودرو از ابتدای امسال، کارشناسان مختلفی عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهکاری مناسب برای خارج شدن از مشکلات صنعت خودروسازی پیشنهاد میکنند و مدعی هستند که اگر قیمت خودرو در بورس کشف شود، میتوان به کنترل قیمتها و بازار خودرو امیدوار بود، اما آیا واقعا عرضه خودرو در بورس میتواند حلال مشکلات صنعت خودروسازی باشد؟ موضوعی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.
پیرو این موضوع، مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته است که میتواند به کنترل قیمتها در بازار کمک کند و قیمت اتومبیل را براساس عرضه و تقاضا مشخص کند. با این حال چقدر میتوان به ثمر رسیدن این طرح مجلس امیدوار بود و آیا قیمت خودرو واقعا کاهش پیدا میکند؟
موضوع اصلی افزایش قیمتها در بازار نیست، بلکه هدف از عرضه خودرو در بورس کالا را میتوان نزدیک کردن قیمت بازار به قیمت کارخانه و یا حذف آن دانست و مشکل اصلی مردم و یا بلایی که با عرضه خودرو در بورس بر سر آنان میآید، نخواهد بود.
در واقع عرضه خودرو در بورس که کاهش قیمتها را به همراه داشته باشد، مستلزم وجود برخی فاکتورهای مهم است که در حال حاضر هیچکدام از آنان وجود نداشته و چه بسا میتواند باعث بروز بحرانهای بزرگتری در بازار خودروی کشور شود. بحرانی که برونرفت خودروسازان از مشکلات و فرو رفتن مردم تا عمق مشکلات را در پی خواهد داشت و اوضاع بازار خودرو بسیار وخیمتر خواهد شد.
به بیانی سادهتر باید گفت زمانی یک کالا در بورس عرضه شده و باعث ارزانی آن کالا خواهد شد که به صورت انبوه تولید شده و برای افزایش سهم فروش در برابر رقبا در بازار بورس عرضه شود که تنها در چنین شرایطی قیمت یک کالا در فضای کاملا رقابتی و برای افزایش سهم خواهی بازار کاهش پیدا میکند.
ولی بازار خودرو شرایطی کاملا متفاوت داشته و در واقع بازاری بسیار بزرگ و کاملا انحصاری با تولیدات محدود را وارد بورس میکنیم که باعث آزادسازی قیمت آنان شده و دیگر کسی کنترل و نظارتی بر روی آن نخواهد داشت، این درحالیست که بازار خودروی کشور تشنهتر از همیشه بوده و با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد هجوم تقاضا و افزایش قیمتها هستیم و تنها به خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان کمک خواهیم کرد.
عرضه خودرو در بورس با چنین روشی، قطعا باعث گرانی بیشتر خودرو خواهد شد و باید منتظر افزایش قیمت خودرو و یا ثبت اعداد و ارقام عجیبی برای فروش خودرو باشیم و وقتی خودروی صفر کیلومتر در بازار بورس با قیمتهای بالاتری کشف شود، شکی در افزایش بیشتر قیمتها در بازار آزاد نخواهد بود و خدا میداند که سر از چه ارقامی در خواهند آورد، آن هم برای محصولاتی که طراحی و تکنولوژی آنان به دهههای قبل اروپا و آسیا برمی گردد، ولی اکنون با قیمتی بالاتر از خودروهای مدل ۲۰۲۰ به مشتریان بیچاره ایرانی فروخته میشود.
طی بیش از ۲ سالی که از تحریم صنعت خودروسازی میگذرد، بزرگترین مشکلی که صنعت خودروسازی با آن روبرو بوده و افزایش قیمت خودرو هم ارتباط مستقیم با آن دارد، ممنوعیت واردات خودروهای صفر کیلومتر و حتی واردات قطعات منفصله خودرو به کشور است که ریشه بسیاری از مشکلات صنعت خودروسازی را تشکیل داده است.
با آزادسازی واردات خودرو میتوان به شکسته شدن قیمت خودرو در بازار، بویژه بازار خودروهای وارداتی امیدوار بود و سهم قابل توجهی از نیاز بازار هم به سمت خودروهای وارداتی خواهد رفت، اما به لطف تلاشهای شبانه روزی دولت محترم و شرایطی که برای دلار شاهد هستیم، هنوز خودروسازان داخلی بخش زیادی از مشتریان خود را دارند و کمتر کسی میتواند خرید یک خودروی وارداتی فکر کند، اما جو روانی آن در شکسته شدن قیمتها میتواند بسیار کمککننده باشد.
سهیل معمارباشی درباره وضعیت قیمتهای جدید خودرو که باید در شهریور ماه به خودروسازان ابلاغ میشد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای رقابت مبنی بر به روزرسانی قیمت خودروها به صورت فصلی متناسب با ضرایب تورم بخشی اعلام شده از سوی بانکمرکزی، لازم است بانک مرکزی نسبت به اعلام تورم بخشی به شورا جهت محاسبه قیمت جدید خودروها و ابلاغ به شرکتهای خودروسازی اقدام کند.
او اضافه کرد: قیمتهای جدید فعلا در دست بررسی است چراکه بانک مرکزی هنوز تورم بخشی را محاسبه نکرده است؛ ضمن اینکه تغییر صرفا به معنای افزایش قیمتها نیست بلکه ممکن است با کاهش نرخ تورمی بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی قیمت خودروها پایینتر از فصل قبل محاسبه و ابلاغ شود.
این مقام مسئول در وزارت صمت به وعده سرپرست قبلی این وزارتخانه مبنی بر فروش 25هزار خودرو از مهر ماه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرپرست پیشین این وزارتخانه اعلام کرده بود که از ابتدای مهر تا پایان سال، هر ماه ۲۵هزار خودرو به طرح فروش فوق العاده اختصاص خواهد یافت، حالا با اعلام نشدن قیمتهای جدید این اقدام به زیان شرکتها خواهد بود به همین دلیل هم خودروسازان پیگیر این موضوع هستند و هم بانک مرکزی لازم است هرچه سریعتر تورم بخشی را محاسبه و اعلام کند.
معمارباشی در ادامه به طرح تحول بازار خودرو که در مجلس مطرح شده اشاره کرد و گفت: طرح اولیه مجلس که به ما ارائه شد، با کارگروه خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلساتی مبنی بر اصلاح اشکالات این طرح داشتیم و قرار شد پس از اعمال اصلاحات این طرح برای بررسی مجدد به ما ارسال شود.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت شاه بیت این طرح را عرضه خودرو در بورس کالا عنوان کرد و افزود: پس از بررسی طرح اولیه متوجه شدیم سازوکار مناسبی که باید به خودروساز کمک کند، در آن دیده نشده است؛ به این صورت که قبلا هم بحثهایی از سوی وزارت صمت و قوهقضاییه برای ورود خودرو به بورس مطرح شده بود تا قیمت خودرو منطبق با افزایش قیمت مواد اولیه در بورس تغییر کند اما در طرح اولیه، اینطور آمده بود که قیمت پایه را شورای رقابت تعیین و سپس بعد از کشف قیمت نهایی در بورس، مابهالتفاوت این دو باید به حسابی واریز شود که البته برای آن هم برنامههایی در نظر گرفته شده بود.
وی درباره شیوه صحیح قیمتگذاری خودرو پس از عرضه در بورس تصریح کرد: ما هم موافق این هستیم که با عرضه خودرو در بورس، همچنان سازوکار تعیین دستوری قیمت وجود نداشته باشد و قیمتها به گونهای اعلام شود که سود مشخص و عادلانهای برای خودروسازان به همراه داشته باشد، چراکه عایدی خودروسازان با بیش از 100هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه و با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته، زیانی به میزان 45هزار میلیارد تومان طی دو سال گذشته شده است. درحال حاضر حدود 80هزار میلیارد تومان گردش نقدینگی دارند اما در آخر شاهد هستیم که این رقم به حدود 20هزار میلیارد تومان زیان تبدیل شده است.
معمارباشی با تاکید بر اینکه طرح "تحول بازار و صنعت خودرو سبک" با آنچه که در ابتدا ارائه شد نمیتوانست چنین ویژگیهایی داشته باشد، گفت: اگر موارد اصلاحی که در جلسات کارگروه مطرح شده است مدنظر قرار گیرد، میتوان به کنترل بازار خودرو در صورت اجرای طرح فوق امیدوار بود.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در بخش دیگری از صحبتهای خود به پیشفروش و فروش فوقالعادههای برگزار شده در قالب قرعهکشی اشاره کرد و افزود: ما با سه دسته تقاضای مصرفی، انتفاعی و سرمایهگذاری در بازار مواجه هستیم؛ در اردیبشهت ماه یک طرح فروش فوقالعاده اجرا کردیم که برای هر خودرو 275 نفر ثبتنام کردند که با محدودیتهایی که در کمیته خودرو مصوب شد توانستیم تقاضای انتفاعی را از بازار بگیریم و تا حدود زیادی هم در این بخش موفق شدیم به طوریکه در فروش فوق العاده دوم تقاضا از 275 نفر بهازای یک خودرو به 70 نفر کاهش یافت.
معمارباشی ادامه داد: فروش فوقالعاده سوم همزمان با ریزش بورس انجام شد، یعنی نقدینگی از این بازار خارج شد و به دنبال بازاری برای حفظ ارزش بود؛ این یعنی تقاضای سوم یعنی سرمایهگذاری و حفظ ارزش پول فعال شد و به همین ترتیب مجددا تقاضا از 70نفر برای یک خودرو به 180نفر افزایش یافت.
به گفته این مقام مسئول، مشکل فعلی بازار خودرو ریشه در مشکلات اقتصاد کلان کشور دارد؛ نقدینگی در دست مردم و انتظارات تورمی آنها باعث شده تا به هر بازاری که ارزش پولشان بیشتر حفظ میشود ورود کنند؛ متاسفانه خودرو امروز جنبه سرمایهگذاری پیدا کرده و در بین سایر بازارها سهلالوصولتر است.
معمارباشی تاکید کرد: وزارت صمت و خودروسازان ابزاری برای کنترل این دسته از تقاضاها ندارند، لذا برای کنترل آن باید به بستهای برسیم که بتواند ثبات را در شاخصهای کلان اقتصادی کشور و بازارهای پیشرو از جمله ارز و بورس ایجاد کند زیرا ریزش بازار سرمایه به نفع هیچ یک از بازارهای دیگر نخواهد بود.
به گفته او، در این میان ریزش شاخص بورس بیشترین ضرر را به بازار خودرو وارد کرد چرا که محدودیتهای موجود در سایر بازارها مانع از التهاب آنها به اندازه خودرو شد؛ مثل تعیین سقف خرید 2000دلاری در بازار ارز، نیاز به نقدینگی بسیار بالا در بازار مسکن و یا ریزش بورس و ناامیدی برای کسب سود از این بازار باعث شده نقدینگی به سمت خودرو هجوم بیاورد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید مطمئن شوند که نقدینگیشان ارزش خود را حفظ میکند که در این راستا باید سیاستهای متناسب از جمله اصلاح نرخ سود بانکها به گونهای که بتواند نقدینگی مازاد را از جامعه جمع کرده و انتظارات تورمی را از بین ببرد اتخاذ گردد، چراکه با ادامه روند فعلی نه تنها خودرو بلکه هیچ بازاری در آرامش نخواهد بود.